Májová pátračka více smysly
Nejen pro dobrodružné povahy jsme si připravili Májovou pátračku. Během kterékoliv procházky prověříte své pozorovací schopnosti. Při pátrání vám mohou pomoci i další smysly, nejen zrak. Zapojte s dětmi i sluch, čich a hmat. Nebojte se, nebudeme Vás nutit ochutnávat kůru stromů. Chuť jsme jako jedinou do pátračky nepřidali.
K pátrání potřebujete hrací list, který naleznete níže, tužku a samozřejmě dobrou náladu a chuť si pohrát. Hrací list má dvě části. Je na vás, kterou použijete, nebo zda se necháte inspirovat a vytvoříte si vlastní.
A co je cílem? Stačí jen při procházce koukat kolem sebe a najít (jakým smyslem, to necháme na vás) vyznačené věci. Na vytištěném listu si můžete cestou zaznamenávat, jak se vám dařilo. Pokud nechcete nalezené věci vyznačovat cestou, můžete trénovat paměť a označit si je až doma. Není podmínkou každou z hledaných věcí najít, očichat, osahat a ještě si ji poslechnout. U některých to ani nejde.
Snad vám naše pátračka zpříjemní jarní procházky nebo zabaví děti při Literární procházce plné lásky, kterou jsme pro vás také připravili.
Dříve než se na pátračku vypravíte, popovídejte si s dětmi o tom, co smysly jsou a kolik jich máme.
Zrak
Orgánem zraku jsou oči. Pomocí zraku vidíme svět kolem sebe (rodiče, kamarády, hračky). Očima vnímáme barvy i tvary, světlo i tmu. Dětem můžete i přiblížit, že lidé, kteří nevidí, se nazývají slepí či nevidomí. Poznáte je podle toho, že nosí bílou hůlku. Je slušné a hezké se zeptat, jestli nepotřebují pomoc, pokud je potkáte na ulici - např. převézt přes přechod.
Sluch
Sídlem sluchu jsou uši. To, co vidíme, je jen část celého ústrojí, jmenuje se to boltec, ale říkáme mu ucho. Sluchem vnímáme i řeč. S dětmi si můžete povídat i o tom, že kdo od narození neslyší, se většinou ani nenaučí zcela správně vyslovovat všechny hlásky. Neslyšící lidé si povídají rukama (znakovou řečí)
Čich
Orgánem čichu je nos. Nosem rozeznáváme plno různých vůní (rozkvetlé květiny, ovoce, vypečené kuřátko na talíři) a pachů.
Hmat
Nám pomáhá určit, co je tvrdé či měkké, kulaté, hranaté, ostré, tupé, hladké, drsné, horké a studené. Nejvíce hmatových buněk máme na prstech a dlaních. Nejméně jich je na zadečku, proto se sem často píchají injekce. I když si zavážeme oči, hmat nám pomůže určit, kterého předmětu se právě dotýkáme. Pomocí citlivých prstů mohou slepci číst písmo - tzv. Braillovo písmo, které je tvořeno drobnými hrbolky, které jsou do papíru vyraženy. Ale najdete ho i ve výtahu, na lécích atd.
Chuť
Chuť sídlí v ústech a na jazyku. Na jazyku je mnoho chuťových buněk, které mají svoji práci pečlivě rozdělenou. Špičkou jazyka vnímáme potraviny sladké. U kořene jazyka pak potraviny hořké a po stranách slané i kyselé.
S dětmi si můžete o smyslech nejen povídat, dávat si hádanky, nebo se o nich naučit básničku a při povídání básničky si je ukazovat. Zahrajte si s dětmi hru, kdy jeden ze smyslů nebudou moci používat. Povídejte si o tom, co se pro ně změnilo. Zkuste si smysly ukázat na pohádce O červené Karkulce (Karkulka se vlka ptá na velké oči, zuby, uši). Povídání Karkulky a vlka/babičky si můžete přehrát, pokud si nechcete zahrát celou pohádku.
Nač má člověk smyslů pět?
Milada Motlová
Nač má člověk smyslů pět?
Aby mohl poznat svět.
Hmatem poznám, co je hladké,
chuť mi poví, co je sladké.
Zrak mi slouží ke koukání
a sluch zase k poslouchání.
Čich, ten vždycky vyzvoní,
když mi něco nevoní.
Hádanky
Bez ní se žádnému kuchaři
dobrá polívka nezdaří.
a když si ji s cukrem splet,
tvůj jazyk to pozná hned.
(Sůl)
Jako sníh je nejdřív bílý,
barvu ztratí v krátké chvíli.
Rozpustí se jako led,
sladký je, však není med.
(Cukr)
Žlutý soudek, samý vroubek,
vypadá vesele, chutná kysele.
(Citrón)
A co když nemůžete ven?
Jen si vytiskněte pátračku a použijete ji, až budete moci. I v domácím prostředí se dá se smysly hrát. Můžete si zahrát na detektiva, kdy budete hledat oblíbenou hračku. Nebo si zahrát některou z uvedených her.
Čichové pexeso - do uzavíratelných skleniček na vatový tampon nakapejte aromatické tekutiny, olejíčky, ocet, koření a podle čichu mohou děti přiřazovat k sobě, případně pokud znají, říkat, co je to za vůni. Další varianta hry je určovat co nejvíce komu voní a proč.
Zvukové pexeso - do plastových obalů od čokoládových vajíček dáte korálky, rýži, čočku, hrách, vždy do páru. A děti musí dle zvuku poznat, která dvě k sobě patří.
Hmatovou hru - dětem zavažte oči a dejte jim do ruky hračku, aby po hmatu poznali, jaká hračka to je. Pokud šátek na očích nesnesou, tak udělejte díru z boku do krabice, hračku vložte do krabice a zavřete ji. Děti do krabice strčí ruku a opět po hmatu poznávají, o jakou věc se jedná.
Chuťová hra - dětem zavažte oči a dávejte jim po lžičkách ochutnávat známé jídlo. Zda poznají, o jaké se jedná. Pokud šátek na očích nesnesou, tak je variantou jídlo rozmixovat.
Budeme rádi, pokud nám pošlete foto z vaší májové pátračky. Fotografie můžete přidávat na facebook S knížkou do života nebo je zaslat na e-mail bookstart@knihovnaprelouc.cz. Děkujeme za přízeň a těšíme se, že se snad už brzy uvidíme.
Čerpáno z knihy Milady Motlové Adam půjde do školy (ilustrace Dagmar Ježková).